Door Joop Peeters.
Spoorwegstaking van 17 september 1944.
REGIO. 'Zondag 17 september 1944: Hier 'Radio Oranje' op
golflengten 1500, 373 en 261 meter en in de 49, 31 en 25 meterband. Goeden
avond, luisteraars in Nederland, in Oost en West, op zee of waar ook ter
wereld.
Regeerings-oproep tot Algemeene Spoorwegstaking.. Naar
aanleiding van een uit Nederland ontvangen vraag en na overleg met het
Opperbevel, mede in verband met operaties, die heden in Nederland zijn
aangevangen, acht de Regeering thans het oogenblik aangebroken, de instructie
te geven tot een algemeene staking van het spoorweg-personeel, ten einde het
vijandelijk vervoer en troepen-concentraties zooveel mogelijk te beletten.
De Regeering geeft zich rekenschap van de grote
verantwoordelijkheid, die zij daardoor aanvaardt, doch zij meent na rijp
beraad, dat in de gegeven omstandigheden, deze daad van zulke overwegend
militair belang is, dat niet langer mag worden gewacht met uitvoering te geven
aan dezen maatregel. De Regeering, in het volle besef van de moeilijkheden, die
daardoor ontstaan, laat de wijze van uitvoering aan Uw beleid over en wenscht U
allen, getrouwe en moedige Vaderlanders, de kracht toe deze actie naar beste
vermogen uit te voeren.' (Uit de Jaren 40-'45)
Kan de eerste grote spoorwegstaking in 1903 nog gezien
worden als het behartigen van de eigen belangen van spoor- en tramwegpersoneel,
de tweede grote staking in 1944 was allerminst eigen belang, maar nationaal
belang. De spoorwegmensen hadden niets te winnen, maar wel alles te verliezen
zoals inkomen, eigen huis en persoonlijke vrijheid. Al het rijdende personeel
werd gedwongen onder te duiken en veelal hun woning, eigendom van het spoor
heel snel te verlaten. Wie niet snel weg was, werd met het pistool op de rug
gedwongen te trein te laten rijden voor het noodzakelijke vervoer van de Duitse
bezetter, tenmiste in zoverre er nog spoorwegvervoer mogelijk was. Veel
spoorwegmensen zorgden er voor dat locomotieven onbruikbaar werden, bruggen
werden opgeblazen en het seinenstelsel vernield. Men kan rustig stellen, dat
met de spoorwegstaking het georganiseerde verzet tegen de Duitse overheersers
op gang gebracht werd. Tot aan die tijd was het al een verzetsdaad wanneer in
het geheim geluisterd werd naar Radio Oranje. De spoorwegmensen, die massaal
gevolg gaven aan de oproep vanuit Londen, raakten niet alleen hun broodwinning
kwijt, maar werden vogelvrij verklaard door de Duitse overheerser.
In het illegale blad 'Manifest', een uitgave van 'De
Waarheid' van 26 september 1944 wordt een oproep gedaan aan de Amsterdamse
bevolking de spoorwegmensen te steunen en niet te geloven dat de
spoorwegstaking als gevolg heeft geen kolen, geen gas, geen electriciteit en
geen voedsel. Met de spoorwegstaking is aan het transportapparaat der Moffen
een beslissende slag toegebracht. De Groene Politie en de Wehrmacht hebben de
stations bezet en proberen hier en daar zelf een trein te laten lopen, maar het
resultaat is jammerlijk. Het lamleggen van het totale railvervoer heeft niets
te maken met de moeilijke levensmiddelenpositie. Er werd de laatste weken bijna
niets meer aangevoerd, maar heel veel afgevoerd naar Duitsland uit de
Amsterdamse Veembedrijven. Alle Amsterdammers worden dringend aangespoord hun
woningen open te zetten voor hen die staken.
Het ministerie voor Algemeene Oorlogvoering van het
Koninkrijk in Arling House te Londen maakt op 2 augustus 1944 eerst tien
miljoen en daarna nog eens twintig miljoen gulden over en via via wordt dat
bedrag uitgekeerd aan de stakers, niet alleen bij de spoorwegen, maar ook bij
de andere bedrijven.
Het was een vreemde, angstige en hongerige tijd in 1944.
De voetbalcompetitie ging gewoon door en Wim Sonneveld maakte in het theater
furore met 'Alleen voor dames' met in de hoofdrollen Conny Stuart en Lia
Dorana. De revue-clown Johan Buziau was ondergedoken nadat hij in zijn laatste
revue met een groot portret van een Nazi-kopstuk over het toneel liep te zeulen
en hardop dacht: 'Zal ik hem ophangen of tegen de muur zetten'. Het dagelijkse
leven ging in 1944 in vele gevallen nog gewoon door, want de mensen moesten
eten en stakers kregen geen geld. Daarom was het toch wel verrassend dat de
spoor- en tramwegmensen massaal deelnamen aan de door de regering in Londen
opgelegde staking. Die kwam voor de kopstukken bij de spoorwegen niet helemaal
onverwachts, want binnen 24 uur na afkondiging van de staking, waren vooral de
spoorbanen buiten de Randstad vrijwel onbruikbaar, waardoor er geen verbinding
meer was van en naar Duitsland.
Daardoor kregen de Duitsers ook geen kans meer om nog meer tram- en spoormateriaal naar Duitsland af te voeren en zo werd vrijwel al het rijdend materiaal van de Blauwe tram behouden. De spoorwegen waren ook uiterst belangrijk voor de deportatie van Nederlandse burgers naar Duitsland, mannen vanaf 16 jaar om er te werken en ook de Joodse medeburgers vertrokken per trein naar de vernietigingskampen. Door de spoorwegstaking kwam aan deze massale wijze van vervoer een einde. Dit keer een foto, welke afgedrukt werd op de Proclamatie van de gezamelijke Nederlandse Verzetsorganisaties d.d. 31 december 1944. Deze proclamatie werd illegaal verspreid. De drukkwaliteit was niet best, maar het toont wel de deportatie van Nederlanders door middel van de trein.