Van paard naar stoom:
1e stoomtram reed in Den Haag.
Door Joop Peeters.
In de ontwikkeling van het trambedrijf , welke in
Nederland in Den Haag in 1864 begon, is het opvallend dat als trekkracht
paarden werden gebruikt, terwijl op de grote spoorweg al sinds 1839 gereden
werd met stoomlocomotieven en vele mensen waren al vertrouwd geraakt met deze
rijdende stoomketels. Dat had alles te maken met een wet uit 1859, die in 1875
vervangen werd door de Wet omtrent de regeling van de
dienst en het gebruik der spoorwegen, kortweg de Spoorwegwet. Volgens de inhoud
van die wet was het praktisch onmogelijk stoomtramwegen aan te leggen.
Spoorwegen mochten alleen aangelegd worden als verbinding naar grote
woongebieden en de baan moest afgesloten zijn voor al het andere verkeer. In
1878 werd die wet aangepast en de belangrijkste aanpassing was dat bij een
snelheid van maximaal 15 km per uur de spoorwegwet niet van toepassing was. In
1880 ging de provincie zich ermee bemoeien en stelde gedragsregels op voor een
stoomtram, waarbij bepaald werd dat de stoomtram rekening moest houden met
paarden voor koetsen en zorgen dat er geen afval op straat kwam of gloeiende
kolen. Tal van richtlijnen waaronder de wijze van het stoken van de ketel in de
woongebieden, waarbij grote rookontwikkelingen voorkomen moesten worden.
Ook dit keer was Den Haag weer de eerste gemeente waar een aanvraag
ingediend werd voor een stoomtram. In 1876 diende de bekende Hagenaar Jhr. Dirk
de Graeff van Polsbroek een aanvraag in voor de aanleg en exploitatie van een
tramverbinding tussen het plein voor het Rhijnspoorwegstation (thans Centraal
Station) en Scheveningen. De Haagse gemeenteraad ontdekte dat de jonkheer een
stroman was van de spoorwegmaatschappij NRS (Nederlandsche Rhijnspoorweg) en
wilde graag de bestaande Haagse tramwegmaatschappij, de Société annonyme des
tranways de la Haye, de kans geven proeven te ondernemen met een
stoomlocomobiel. Op 20 april 1878 kwam er een Belgisch locomotiefje naar Den
Haag en dt ging op 23 april 1878 ‘s-morgens tussen tien en twaalf uur op de
Badhuisweg proefrijden. De eerste stoomtram in Nederland maakte een ritje.
Helaas pakte dat slecht uit, want de rails gelegd in 1864 voor de paardentram,
konden het moderne gevaarte niet houden; verzakkingen en ontsporingen waren het
gevolg. Snelle reparaties maakten dat er op 27 april weer een proefrit gemaakt
kon worden en toen kwamen de minister van Waterstaat, de burgemeester, de
gemeente-architect en de commissaris van politie kijken. Toevallig reed er een
afdeling huzaren langs de tram, hun paarden schrokken niet en dat betekende het
einde van het sprookje dat paarden in paniek of overspannen zouden raken bij
het zien van een loomotief. De Haagsche tramwegmaatschappij kreeg toestemming
om één maand met stoomtractie te gaan rijden, maar slaagde er niet in om dat
ook daadwerkelijk te gaan doen. Uiteindelijk kwam de vergunning toch in handen
van de NRS.Deze maatschappij haalde een Engelse stoomlocomotief naar Den Haag
en hield darmee geslaagde proefritten. Eind 1878 gaven burgemeester en
wethouders van Den Haag toestemming voor het gebruik van stoomkracht. De NRS
moest wel diverse voorzieningen treffen voor het 4,5 km lange traject zoals
verbreding van de Koningskade en hele stukken duin moesten worden afgegraven. De
openingsdatum was 1 juli 1879, maar er was geen feest
vanwege het overlijden van kroonprins Willem in Parijs en het dringende verzoek
van koning Willem III om alle festiviteiten in de residentie af te gelasten.
Het stoomlocomotiefje dat in 1879 voor het eerst reed, kon ook het afscheid
van de stoomtram in 1924 bijwonen. In dat jaar reed op 12 april op de Raamweg
een feestelijk versierde electrische tram van de NZHTM en passeerde de
stoomtram. In 1905 kwam ter hoogte van de Bosbrug de in die tijd bekende dove
ex-onderwijzer en jeugdboekenschrijver P. Louwerse met zijn vrouw om het leven
door een ongeval met de stoomtram. In het centrum van Den Haag reed nimmer een
stoomtram. Daar werd de paardentram in 1890 en de jaren daarna opgevolgd door
een door electriciteit voort bewogen tram.